- Olen kiinnostunut ohjattavasta.
- Valitsen palautteen antamisen ajan ja paikan huolella.
- Mietin etukäteen, mitä hyötyä antamastani palautteesta on.
- Aloitan palautetuokion ohjattavan itsearvioinnilla.
- Esitän positiiviset asiat ensin ja kehittämisehdotukset vasta lopuksi.
- Annan palautteen mahdollisimman pian työsuorituksen jälkeen.
- Kysyn avoimia kysymyksiä ja vältän valmiita vastauksia.
- Arvioin suoritusta ja toimintaa, en henkilöä tai persoonaa.
- Huomioin pienenkin edistymisen!
- Varmistan, että palautteensaaja on ymmärtänyt palautteen oikein.
- Kysyn, kannustan ja kyseenalaistan!
Hyvä keino rakentavan palautteen antamiseen on ns. hampurilaispalaute: Ensin annetaan postitiivista palautetta vastaanottavaisen ilmapiirin luomikseksi, jonka jälkeen otetaan esille kehittämiskohteet. Lopuksi annetaan positiivista palautetta myönteisen tunnelman jättämiseksi opiskelijan mieleen.
Hampurilaispalautteen malli: 1. ”yläsämpylä” = positiivinen palaute → myönteisen tunnelman luomiseksi 2. keskelle ”pihvi” = kehittävä palaute 3. ”alasämpylä” = positiivinen palaute → myönteisen tunnelman jättämiseksi opiskelijan mieleen |
---|
Lähde: https://www.finva.fi/pages/viewpage.action?pageId=3867276
Minusta palautteen antaminen on tosi vaikeaa, varsinkin jos asia on vakava. Minua pelottaa että palautteen antaminen saa toiselle pahan mielen. Huonon palautteen saaminen on myös aika vaikeaa, koska tuntee epäonnistuneensa ja pettyy itseensä. Hyvän palautteen antaminen on kuitenkin helppoa, esim. toisen kehuminen. Hyvän palautteen saaminen myös tuntuu kivalta ja siitä tulee hyvä mieli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti